Welk meditatiekussen past bij mij?

Of je nu net begint met meditatie of dat je al vele jaren mediteert, het hebben van de juiste houding is heel belangrijk. Aangezien wij vaak niet opgroeien met het zitten in kleermakerszit of in lotushouding zijn wij vaak niet lening genoeg meer om dit op een ontspannen manier te doen. De kleermakerszit of de lotushouding zijn zeer geschikte houdingen om te mediteren, aangezien de ruggegraad zo goed recht is, maar het is ook erg belangrijk om ontspannen te zijn tijdens de meditatie. Pijnlijke spieren of een oncomfortabale zit kunnen erg afleidend zijn. Een meditatiekussen is een uitkomst voor een goede houding en een prettige zit tijdens het mediteren. Alleen zijn er veel verschillende soort en welke past nou het beste bij jou.

Uiteindelijk is de keuze voor een meditatiekussen heel persoonlijk, maar er zijn wel een aantal dingen waar je goed op moet letten voor je een kussen aanschaft.

Vorm en hoogte

Ten eerste zijn de vorm en de hoogte van het kussen erg van belang. Hoe langer je bent of hoe minder soepel je bent hoe hoger het kussen moet zijn voor een fijne zit. En andersom, dus hoe kleiner je bent of hoe lenig je bent, hoe lager het kussen kan zijn.

Ronde meditatiekussen

De meeste verkochte meditatiekussens zijn de standaard ronde meditatiekussens, deze hebben een hoogte rond de 14 cm en een doorsnede van ongeveer 30 tot 32 cm. Deze kussens zijn zeer geschikt voor mensen met een gemiddelde lengte en flexibiliteit. Deze kussens zijn ook nog wat in hoogte aan te passen door wat vulling te verwijderen of, na verloop van tijd, wat vulling toe te voegen. Hiermee beïnvloed je de stugheid van het kussen, maar ook de hoogte. De betreffende kussens vind je hier: medittiekussen rond

Ben je lang en daarbij ook niet heel lening of ben je echt wat minder soepel dan is het aan te raden om een extra hoog meditatiekussen te kiezen. Deze geeft net wat extra ruimte voor de benen en de heupen. Deze vind je hier: meditatiekussen extra hoog

Zafu's

Ben je wat kleiner en/of wat leniger en heb je minder ruimte nodig dan raden wij de zafu's aan. Dit zijn lagere meditatiekussen, meestal met de originele Japanse plooien aan de zijkanten. Deze kussen hebben over het algemeen een wat groter zitvlak, tussen de 35 en de 40 cm en een hoogte tussen de 7 en de 11 cm. Ook bij deze kussen is het mogelijk door middel van de vulling te verminderen of vermeerderen het kussen naar eigen smaak te maken. Door de hoogte van de kussens zijn deze ook uitermate geschikt voor kinderen. Alle zafu's vind je hier: zafu's

Halve maan kussens

Naast de standaard ronde kussens zijn er ook de cresent cushions, de meditatiekussens in de vorm van een halve maan. Het kussen heeft een enigszins ronde gebogen vorm met een licht schuin aflopend zitvlak. Door deze vorm van het meditatiekussen krijgt het bekken vanzelf de juiste hellinghoek voor een rechte onderrug. Ook geeft dit meditatiekussen wat meer steun aan de heupen en de dijen voor diegene die dit prettig vinden en is het makkelijker de voeten dichterbij je te krijgen. Het halve maan kussen heeft gemiddeld een hoogte van 15 cm op het hoogte punt en doordat deze schuin afloopt ervaar je de hoogte van een dergelijk kussen lager dan een normaal rond kussen. De halve maan kussens zijn dus vooral geschikt als je iets minder ruimte nodig hebt. Kijk hier voor onze halve maan kussens

Zabuton

Bij alle bovenstaande kussens rusten de enkels en de voeten op de ondergrond en zijn de knieën niet ondersteund. Als je last krijgt van een te grote opening in de heupen kan het prettig zijn de knieën te ondersteunen met een yogablok of een bolster. Als het vervelend voelt dat de enkels en voeten op een vaak harde ondergrond liggen dan help een traditionele meditatiemat, ook wel zabuton genoemd, hier goed zijn. Deze matten zijn veelal gevuld met wol of katoen en zorgen er dan ook voor dat de kou van de vloer de meditatie niet verstoord. Onze zabutons vind je hier: meditatiematten - zabutons

Vulling en materiaal

Voor de levensduur van een meditatiekussen is het van belang dat het een goede slijtvaste stof heeft. De kussens in onze winkel zijn geselecteerd op zeer slijtvaste stoffen, veelal katoen. Daarnaast bestaat een goed meditatiekussen uit een buiten en een binnenhoes. Op deze manier zal het kussen niet gaan stuiven en is de buitenhoes ook te wassen indien deze vies is geworden. En met de dubbele rits is het heel makkelijk om een kussen wat te slap is geworden bij te vullen totdat deze weer de gewenste stevigheid heeft.

Het voordeel bij de meditatiekussens van het merk Zenzes is dat de rits aan de zijkant is weggewerkt, op deze manier is het kussen aan beide kanten te gebruiken en zit de rits nooit in de weg. Bekijk alle ronde meditatiekussens van Zenzes hier: Zenzes meditatiekussens rond

Bij de vulling van een meditatiekussen is het belangrijk om er op te letten dat deze gevuld zijn met boekweitkaf. Boekweitkaf vormt een stevige, maar toch comfortabele ondergrond. Nadat boekweit is geoogst blijven de schilletjes die rond het zaad zaten over. Naarmate deze schilletjes verder uitdrogen worden ze hard als hout, maar door hun ronde vorm met soms een oneffenheid grijpen ze onder druk goed in elkaar zodat er een stevig zitvlak ontstaat, maar er blijft wel voldoende lucth tussen zitten dat het kusen nog wel veerkrachtig blijft. Dit maakt boekweit ideaal als vulling voor meditatiekussens.

Wat spreekt je aan?

Naast al deze praktische eigenschappen van een goed kussen is het ook belangrijk of het kussen qua uiterlijk of kenmerken bij jouw past. Zo zijn er effen kussens in vele kleuren te krijgen, maar zijn er ook kussens met een opdruk of borduursel. Zie bijvoorbeeld de chakra kussen van Zenzes: Zenzes chakra kussens

Of vind je het juiste belangrijk dat de kussens gemaakt zijn van een ecologische stof? Bekijk dan eens de ecologische collectie van Zenzes in ntraciet od ecru. Zenzes PRO ECO

Misschien wil je naast een fijn meditatiekussen ook wel een meditatiedeken om lekker om je heen te slaan. Of wil je graag een meditatie CD als begeleidng, of toch liever een klankschaal.

Tot slot

Hoe je jouw meditatie ook inricht onthoud vooral dat je niet veel fout kan doen. Mediteren is heel persoonlijke, en een levenslange weg van leren en ontdekken. Kijk wat bij jou past en waar jij je fijn bij voelt en geniet van de meditatie en wat het met jou doet.

Geplaatst op: 03-06-2019

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: