Gastblog: Mediteren? Daar heb ik toch geen tijd voor?!

Ik ben Willeke van den Heuvel, eigenaar van Online Mediteren, een online platform/magazine over mediteren, mindfulness en persoonlijke groei en ontwikkeling. Vanaf 1 februari gaat onze website open en ik ben er trots op dat we een prachtig cadeau van Zenartikelen.nl mogen weggeven en daarnaast deze gastblog mochten publiceren. Kom zeker een kijkje nemen op onze nieuwe website, we zijn ook actief op social media!

Mediteren? Daar heb ik toch geen tijd voor?!

Overal lees je het: ga mediteren om meer rust te krijgen en in balans te komen. Maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar met een druk gezin, werk, familie, vrienden, zorgtaken en dergelijke kom ik altijd tijd te kort. Vooral voor mezelf. En dan ook nog een paar keer per dag een half uur op een kussen of matje te gaan zitten hummen…..ik denk het niet! Geen tijd, te druk, te veel stress. Ik zou niet wéten wanneer ik dat moet inplannen.

De vooroordelen over mediteren

Vaak wordt mediteren geassocieerd met zweverig: op een matje zitten in een houding waar je spierpijn van krijgt bij het zien al, in een kamer vol verstikkende wierook. En hummen natuurlijk, dat hoort er bij.

Maar van die vooroordelen klopt niets. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het fijn vinden om op die manier te mediteren, maar de meeste mensen die ik ken, herkennen dit absoluut niet. Allemaal praktische mensen die mediteren en mindfulness in hun leven hebben opgenomen.

Wetenschappelijk onderzoek naar mediteren

In 2011 heeft het tijdschrift Scientifc American de resultaten van een onderzoek naar mediteren uitgebracht. Uit dit onderzoek blijkt dat bij mensen die elke dag 30 minuten mediteren, al binnen 8 weken een verandering te zien is in het brein.

Er ontstaan meer grijze hersenmassa in de hippocampus, een gebied dat wordt geassocieerd met geheugen en leervermogen. Daarnaast neemt de dichtheid van de amygdala af: hierdoor ervaren mensen minder stress en angst.

Hoe kun je dan mediteren in een druk bestaan introduceren?

Een beter geheugen, makkelijker kunnen leren minder stress en angst. Oke, dat wil ik wel, maar hoe dan?

Ineens van rennen, vliegen en stressen naar jezelf dwingen om een half uur ontspannen stil te zitten is niet nodig. Je kunt het opbouwen. Mijn tip:

  • Begin in week 1 om 2 x per dag 2 minuten heel bewust bezig te zijn met een ‘moment voor jezelf’ te nemen. Zoek een rustige plek op. Geloof me, die kun je vast wel vinden: badkamer, toilet en slaapkamer zijn vaak ruimtes waar men je met rust laat.
    Ga die 2 x 2 minuten ontspannen zitten in een houding die jij fijn vindt: op een stoel, een kussen, een matje, op de grond (of op de toilet of badrand). Zoek wat jij fijn vindt qua geluid om te ontspannen. Ik hou bijvoorbeeld erg van het geluid van de zee, van golven die komen en gaan. Er zijn speciale apps met meditatie muziek die je kunt instellen op tijd. In die 2 minuten ga je vooral letten op je ademhaling, voel hoe die je lichaam vult en let op tot waar je adem komt. Probeer je ademhaling, heel rustig, naar je buik te krijgen. En al die gedachtes over wat je allemaal nog moet doen? Geen probleem, laat ze maar komen, maar probeer weer even terug te komen naar je ademhaling. Je zult zien, die 2 minuten zijn voorbij voordat je het weet.
  • Ga in week 2 en 3 de duur van de momenten wat uitbreiden, naar 5 en 10 minuten. Ga niet vaker dan 2x per dag proberen, dat geeft dan gevoelsmatig vaak weer een extra druk. Zoek de plek die je fijn vindt, het geluid dat jou ontspant en probeer goed op je ademhaling te letten.
  • In week 4 en 5 kun je de meditaties uitbreiden naar een kwartier (2x per dag). Zo mediteer je dus een half uur per dag. Later kun je dat omzetten naar een half uur per dag, maar ook met 2 x een kwartier is niets mis.

Kijk dan ook wat voor jou werkt: een meditatiekussen is vaak fijn om op te zitten omdat je rug dan automatisch beter recht blijft. Wierook vind ik wel fijn, maar niet in de slaap- of badkamer. Ik brand vaak van Palo Santo hout, ik ben echt fan van die geur! En in de winter vind ik het fijn om een omslagdoek om te doen. Dan zet ik wel een wekkertje erbij of time ik een meditatie op mijn app omdat ik anders zo in slaap val!

Waar het vooral om gaat is dat je een moment rust voor jezelf neemt en dat helpt al ontzettend veel om beter om te gaan met alle stress en drukte die je ervaart. Heel veel rust en balans gewenst!

Groetjes,

Willeke van den Heuvel

 

Geplaatst op: 30-01-2018

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: