Wie is Jon Kabat- Zinn?

Ben je net met je mindfulness cursus begonnen of ben je het aan het overwegen? Ben je gaan googlen naar meer informatie en kom je de hele tijd dezelfde naam tegen? In deze blogpost vertellen we je meer over Jon Kabat-Zinn, de bedenker van de mindfulness cursus (aandachtstraining).

jon kabat zinn

Achtergrond

Jon Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog. Bij moleculaire biologie bestudeert men processen van cellen op de kleinste functionele niveaus (biomoleculen). Naar aanleiding van een onderzoek die hij deed naar de link tussen lichaam en geest ontstond het idee om een aandachtstraining te ontwikkelen. Een aandachtstraining voor mensen met chronische pijn en stressgerelateerde klachten. Deze training is beter bekend als de "Mindfulness Based Stress Reduction" (MBSR). 

Doel

Jon Kabat-Zinn zag dat er wel degelijk verband was tussen lichaam en geest en zijn volgende missie was dan ook om de aandachtstraining bekender te maken in de huidige samenleving en in de moderne geneeskunde. Er verschenen (wetenschappelijk onderbouwd) vele boeken, artikelen, interviews van Kabat-Zinn. Veel mensen deden de training en klachten omtrent hun depressies, fobieën of chronische pijnen namen af.  

Mindfulness

In Azië (vooral boeddhisten) was het al eeuwenlang heel gebruikelijk om te mediteren. Het was een van de inspiraties van de moleculair bioloog. Mindfulness werd door Kabat-Zinn uit zijn boeddhistische context gehaald en wetenschappelijk onderbouwd. Mindfulness is een methode die elementen bevat van meditatie(zen) en yoga, daarnaast vinden velen dat het ook wat wegheeft van andere religies. Kabatt- Zinn heeft zich vooral laten inspireren door Thich Nhat Hanh, een Vietnamese monnik. Nadat verschillende positieve ervaringen de ronde gingen werd mindfulness in de jaren 90 ook populairder in Europa mede door mindfulnesstrainer en schrijver Edel Maex.

Kenmerken van mindfulness:
  • Bewustzijn van het fysieke en geestelijke in het heden.
  • Aandacht en niet veroordelende geest
  • Accepteren wat er in het heden zich afspeelt.
  • Aanvaarden van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen en gedachten.

Jon Kabat-Zinn heeft een training ontwikkeld die nog steeds past binnen de huidige maatschappij. Het is wetenschappelijk onderbouwd en alles behalve zweverig. Pas je mindfulness toe in je dagelijks leven dan zul je met met behulp van de eigen ademhaling, meer wendbare gedachtengang en lijf realistisch blijven en minder stress of ander klachten ervaren. 

 

Geplaatst op: 04-10-2017

Reacties (0)

Schrijf een reactie
Uw naam:

Email:


Reactie: Note: HTML is niet vertaald!

Vul de onderstaande code in: